Хөгжлийг түгээгч залуу элч Эмма Броуно Монголд

From: http://tsagtur.news.mn/content/2584.shtml

http://www.ayad.com.au/aspx/ayadprofilesdetails.aspx?code=3345&country=Mongolia

Related: AYAD Australians in MN | AUSAID AYAD program | AYAD Program for MN
* AYAD Australians in Mongolia
* Children Foundation in Australia for Mongolians
* Very sensitive girl’s blog post about supporting children
* Awareness of homeless MN people to UK, NZ and worldwide people
* Mongol Angel children foundation in Japan
* Lotus children Centre with Australian organizer in UB
* Монгол Хүүхэд Санаачлага
* MN Homeless Children by a Foreigner

Монгол хэлний дуудлага их хатуу юм

2008-10-28

Австралийн засгийн газраас “Хөгжлийг түгээгч залуу элч төлөөлөгч”-дийг азийн хөгжиж буй орнуудад илгээдэг ажээ. Залуу элч нар томилогдож очсон газартаа өөрийн  орны туршлагаас танилцуулж, зааж зөвлөх зорилгоор ирдэг юм байна. Тэдний нэг болох боловсролын салбарт ажиллаж байгаа залуу элч Эмма Броунотай ярилцлаа.

– Та африкт төрсөн гэл үү ?

– Тиймээ, би Зимбабвед төрсөн юм. Аав маань Африкийн олон улсын худалдааны байгууллагад ажилладаг байсан болохоор гэр бүлээрээ Африкийн хэд хэдэн оронд Ботствани, Замбиад амьдардаг байлаа. Дараа нь бид Польш руу нүүж, хоёр жил гимназид сурсан. Би хоёр ахтай л даа. Бид Польшид очоод анх удаа кинотеатр, их дэлгүүр зэргийг харж маш гайхаж хүлээж авч байлаа. Яагаад гэвэл африкт тийм зүйл байгаагаагүй болохоор тэр. Дараа нь Австрали руу нүүсэн.  ихэнхи хамаатнууд маань тэнд очсон байсан. Өвөө маань англи хүн л дээ.

– Африк сургуулийн тухай сонир­хуулна уу ?

– Зимбабве, Замбиа, Ботствани зэрэг Африкийн орнуудад боловсрол олж авах  бусад тивийн орнуудтай харьцуулахад хамаагүй хүнд. Эцэг эхчүүдэд хүүхдээ сур­гуульд сургахын тулд өдөр бүр наад зах нь 10 км алхах хэрэгтэй болдог. Бичиг үсэг мэдэгчдийн тоо их доогуур. Боловсролын салбар яах аргагүй хоцрогдоод байна. Газар тариалан, хөдөө аж ахуй, алмазны үйлдвэрлэл, үзэсгэлэнт байгалийн парк­тай болохоор эдгээр салбараас орж ирсэн мөнгөөрөө боловсролын салбараа яаралтай хөг­жүүлэхийг засаг захир­гааныхан ихээхэн чар­майж байгаа. Олон улсын байгууллагууд ч бас тусалдаг. Африкийн олон орон Европын колони байсан болохоор би тэнд олон улсын суургуульд сурдаг байлаа.

– Монголд ажиллах болсон таны зорилго юу вэ?

Австралийн зас­гийн газрын залуу элч төлөөлөгчдийг ази, номхон далайн бүсийн 21 оронд илгээдэг хөтөлбөр байдаг юм. Монголд энэ удаад боловсрол, бичил санхүү, тогтвортой амьжиргаа, хэвлэл мэдээлэл, бай­галь хамгаалал, эрүүл мэндийн чиглэлээр зөв­лөхөөр ажиллах зургаан элч ирээд байгаа. Би тэдний нэг. Гурван сараас нэг жилийн хугацаатай ажиллах хугацтай. Миний хувьд Хүмүүнлэгийн Их Сургуулийн англи хэлний тэнхимийн багш нартай ажиллаж байна. Миний үүрэг бол багш нарт англи хэлний хичээл заах арга барилаа улам илүү хөгжүүлэхэд нь туслах. Багш нар мэргэжлийн түвшингээ сайжруулахад өөрийнхөө мэдэх чадахаараа туслахыг би хичээдэг. Ажил маань надад үнэхээр таалаг­даж байгаа.

– Монгол багш нарын түвшинг та хэрхэн үнэлэх вэ ?

– Хүмүүнлэгийн их сургуулийн багш нар  ихэнх цагаа хичээл заахад л зарцуулж байгаа болохоор өөрс­дийнхөө сурж боловсрох, багшлах ур чадвараа хөгжүүлэх, шинэ техно­логитой танилцаж, мэргэж­лийн талаасаа өөрийгөө хөгжүүлж чадахгүй байгаа юмуу гэж санагдсан.   Олон цагаар хичээл зааж байгаа хэрнээ боловс­ролоо дээшлүүлэх цаг зав нь хомс байгаа нь ангаарагдсан. Австралид заах арга барил, хэлзүй, дүрмийн гэх мэт маш олон номноос судлаж үзэн, өөрийгөө боловсруулдаг. Гэхдээ манай багш нар их ажлынхаа хажуугаар ур чадвар, мэдлэг боловсролоо дээшлүүлэн, өөрсдийгөө хөгжүүлэхийн төлөө шургуу хичээллэж байгааг харахад баяртай байна.

– Таны бодлоор тэдэнд юу хэрэгтэй байна вэ?

– Сургуультай танил­цаад хоёр долоо хоног л болж байгаа болохоор одоохондоо ажиглаж байна.  Монгол багш нар олон төрлийн эх үүсвэрээс мэдээлэл авдаг болох нь их чухал. Сүүлийн үед гарч байгаа шинэ ном, гарын авлага зэргийг цаг алдалгүй олж харж, өөрийн болгон эзэмших зэргээр хийх юм их бий. Тэдний ашиглаж байгаа ном сурах бичиг нь хуучных. Мэргэжлийн ур чадвар, мэдлэг туршлагаа нэмэгдүүлэхийн тулд багшлах цагаа жаахан ч болов багасгаж, давтан сургалтанд суух, болж өгвөл гадаадад мэргэжил дээшлүүлэх хэрэгтэй. Багш нарын хувьд ч гэсэн англи хэл хоёр дахь хэл нь. Монгол багш нарын ярианы англи хэл сайн шүү. Зарим нь орос хэлний багш байж байгаад, бие дааж үзээд англи хэлний багш болсон байдаг. Багш бүрийн мэргэжлийн түвшин харил­цан адилгүй. Миний ажигласан бас нэг сайхан зүйл бол монголын багш, оюутнууд хоорондоо их дотно харилцаатай байх юм. Оюутнууд багш нараа их хүндэлдэг. Австралид бол сэтгүүл зүйгээр гэхэд нэг курсэд доод тал нь гурван зуу түүнээс ч их оюутан сурдаг болохоор багш, оюутнууд бие, биетэйгээ монголчууд шиг дотно танилцах боломжгүй. Үүнийг би их сайхан харилцаа гэж бодож байна. Багшаасаа зөвхөн хичээл гэлтгүй амьдралын талаар, хүмүүжил, төлөвшилийн  талаар сурах юм их бий гэж оюутнууд надад хэлдэг.

– Монголын талаархи сэтгэгд­лээсээ хуваалцана уу  ?

– Би Австралид байхдаа долоо хоног бүр ууланд авирдаг байсан юм. Энэ зун Дорноговь аймгийн нутгаар аялсан. Тэмээ унаж, 108 агуйд зочилж, эртний сүм дуган үзсэн. Явах тусам монгол нутгийн байгалийн тогтоц хором хормоор өөрчлөгдөж байсан нь үнэхээр гайхалтай байсан. Улаанбаатараас гараад явахад  л үзэсгэлэнт ногоон уул толгод байсан бол, цаашлах тусам чулуурхаг болж, тэгш шар тал угтаж, сүүлд нь элсэн манханд хүрсэн.

Та нар үнэхээр сайхан газар амьдардаг их азтай хүмүүс юм. Оросын соёл иргэншлийн нөлөө зарим тал дээр одоо ч хэвээрээ байгааг харлаа. Зав чөлөө гарахаараа Улаанбаатартай илүү сайн танилцаж, монгол хэл сурахыг хичээж байна. Монгол хэлний дуудлага нэлээн хатуу юм шиг санагддаг. Улаанбаатарын барилга дээр их олон хятадууд ирж  ажиллаж байгаа юм байна. Гэтэл түүнээс олон монголчууд солонгост бас л барилга эсвэл үйлдвэрт ажиллаж байгааг ажигласан.

Б.Халиун

http://www.ayad.com.au/aspx/ayadprofilesdetails.aspx?code=3345&country=Mongolia

Emma Browne

Mongolia

Emma Browne

Emma will spend twelve months working with the School of Sciences, University of Humanities (UH) Mongolia, based in Ulaanbaatar.

She will assist to develop teaching methodology and resources for the Department of Foreign Languages. In her role as Teacher Trainer, she will run workshops, team teaching exercises and action research projects to support teachers to use learner-centered methodologies and increase their classroom management skills.

A diverse background in community service, research and languages, a strong sense of social justice and passion for teaching and learning underpinned Emma’s interest in the Australian Youth Ambassadors for Development (AYAD) Program.

Born in Zimbabwe and having lived in Botswana, Zambia, Poland and The Netherlands before immigrating to Australia in 2002, Emma is excited to have the opportunity to take part in a national program designed to foster positive relationships and skills transfer with the Asia Pacific Region.

Emma recently graduated from the University of Queensland with a dual Degree, Bachelor of Arts (Russian and German) and Social Science (Development). She was the major recipient of the University’s Pushkin Scholarship to study in Russia in 2005. She holds a Certificate IV in Teaching English as a Second Language.

Emma hopes to extend her skills developed while facilitating language workshops in Brisbane, Moscow and amongst Indigenous communities in the Northern Territory. She is currently involved with Save the Children’s mobile play scheme and volunteers for the Big Issue publication in Brisbane.

Emma is preparing for the challenge of learning Mongolian and looks forward to experiencing the rich history and culture, vast landscapes and rolling horizons that characterise the spectacular ‘Land of Blue Sky’.

Related: AYAD Australians in MN | AUSAID AYAD program | AYAD Program for MN
* AYAD Australians in Mongolia
* Children Foundation in Australia for Mongolians
* Very sensitive girl’s blog post about supporting children
* Awareness of homeless MN people to UK, NZ and worldwide people
* Mongol Angel children foundation in Japan
* Lotus children Centre with Australian organizer in UB
* Монгол Хүүхэд Санаачлага
* MN Homeless Children by a Foreigner

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: